משרד השיכון התעלם מהנחיות הניקוז של עצמו, והשכנים של חריש הוצפו

 משרד השיכון התעלם מהנחיות הניקוז של עצמו, והשכנים של חריש הוצפו

צילום חורפי(צילום: אלעד גרשגורן)

סקירת מומחים מצאה שמשרד השיכון התעלם מהוראות ניקוז שהוא בעצמו קבע, ובכך גרם להצפות ביישובים סמוכים ולבזבוז של 16 מיליון שקל על תיקון כשלים. ההצפות הבאות כבר בפתח, אך משרד השיכון טוען: “האמירות לא מקצועיות"

קרדיט: כלכליסט

לקראת החורף הקרוב ועל רקע הבנייה המואצת בעיר חריש, מומחים מזהירים מנזקי הצפות המאיימים על כל האזור. בסקירה שערך לאחרונה משרד החקלאות התברר כי משרד השיכון פעל עד כה בניגוד לתוכניות הבנייה של העיר, גרם להצפות ביישובים סמוכים, ובעקבות כל זאת גם נאלץ לשלם עד כה 16 מיליון שקל לצורך תיקון הכשלים שהוא בעצמו יצר. את התוכניות של חריש יזם וקידם משרד השיכון, כלומר זרוע אחת שלו יצרה תוכנית שנותנת מענה מתקדם לבעיות הניקוז, וזרוע אחרת שלו פעלה בניגוד להוראות המפורשות.

המסקנה הזו עולה מסקירה שהעבירה ד"ר יעל גרונוולד, עמיתת ממשק במשרד החקלאות, במסגרת סדנה לבחינת היבטי ניהול נגר בתוכניות דיור. הסדנה נערכה במסגרת שיתוף פעולה בין מינהל התכנון ומשרד החקלאות, בסיוע אגמא – מרכז הידע לאגני היקוות ונחלים, והיא פרי יוזמתו של ד"ר בן בלק.
 
במסגרת הסדנה, שהשתתפו בה עשרות נציגים ממשרדי ממשלה ורשויות שונות, הזהירה ד"ר גרונוולד מהנעשה בחריש. במצגת, שהגיעה לכלכליסט, היא הסבירה כי בעקבות הבנייה המואצת של חריש, בתוך 13 שנה הצטמקו ב־90% השטחים הפתוחים בגבעה שעליה בנויה העיר, שבהם חלחלו בעבר מי הגשמים. בעקבות זאת מים זורמים במדרון דרומה לנחל מצר, ספיקת הנחל גדלה ב־20%, והסיכון להצפות בכפר מייסר, ששוכן על גדות הנחל, גדל פי שניים. בנוסף לכך עלייה בספיקת הנחל בחורף מאיימת להציף את אדמות הקיבוצים מצר ומענית ואת המרכז לבריאות הנפש שער מנשה.
 
“הופך בחורף לזרנוק"
 
על פי גרונוולד, בכל תוכניות הבנייה — תוכנית המתאר המרכזית והתוכניות המפורטות של השכונות, שכולן הוכנו על ידי משרד השיכון — נכללו הנחיות מפורטות ומתקדמות לשימור נגר בתחומי העיר כך שלא יזלוג ליישובים הסמוכים. אולם "ההנחיות לא יושמו באופן כמעט גורף בכל רחבי העיר", מתריעה גרונוולד.
לתוכנית המתאר הכוללנית של חריש צורף נספח עם הנחיות לניהול מי נגר הכולל שלל פתרונות, למשל שילוב של אמצעים להשהיית הנגר בשטחים ציבוריים; הקפדה על כך ש־20% משטח מגרש יישמרו להשהיית נגר; יצירת איי תנועה נמוכים ממפלס הכביש; הכוונה של מרזבים לשטחים ירוקים; 
 
שימוש בחומרי סלילה וריצוף חדירים למים ועוד. חלק נכבד מההמלצות הוכנסו להוראות תוכניות הבנייה, כלומר הן לא היו המלצות, אלא הוראות מחייבות. אבל כשהטרקטורים עלו לשטח, ההוראות לשימור נגר נעלמו. בעקבות זאת מי הגשמים זורמים במורד הרחובות של חריש דרומה למובל ניקוז שהמוצא הראשי שלו, על פי גרונוולד, "הופך בחורף לזרנוק וזורם במהירות לכיוון מייסר". מעוצמת המים שביל הכורכר בדרך מחריש למייסר נחרץ והפך לנחל חדש, ובאותו אופן נוצרו ערוצי זרימה חדשים בשדות קיבוץ מצר.
 
כבר בינואר 2018 הוצף כפר מייסר, אירוע שהוביל את רשות ניקוז הנחלים שרון לפנות בבהילות לשר האוצר דאז משה כחלון בדרישה להסדרת הנושא. בעקבות אירועים אלה לקראת חורף 2020 משרד השיכון שילם 4 מיליון שקל להרחבת מקטע הנחל בסמוך לכפר מייסר. בנוסף לכך משרד השיכון וחריש התחייבו לממן ב־12 מיליון שקל פתרונות לתוספת הנגר במורד חריש.
 
"התכנון טוב, הביצוע חלש"
 
הליכי התכנון ורישוי הבנייה בחריש מנוהלים באופן יוצא דופן על ידי ועדה מיוחדת לתכנון ובנייה, שהיא בעלת סמכויות כשל ועדה מחוזית. הוועדה נוסדה ב־2008 כדי להאיץ את הליכי הקמת העיר, ומבנה הוועדה מקנה לממשלה ולמשרד השיכון בפרט כוח רב ויכולת להשפיע באופן כמעט גורף על החלטותיה. עם הקמתה היו בה 15 חברים – שני נציגים למשרד השיכון, שניים למשרד הפנים, ארבעה נוספים הם נציגי חריש, ועוד שבעה נציגים ממשרדי ממשלה. זה הרכב הוועדה שאישר את תוכניות הבנייה והוציא היתרי בנייה לעבודות הפיתוח של העיר. רק ב־2018 התווספה לוועדה חברה נוספת, נציגה של החברה להגנת הטבע.
 
אסף זנזורי, רכז מדיניות תכנון בחברה להגנת הטבע: "לאור הניסיון המר עם ועדה זו עד כה, אנו מוצאים כי ללא איזון שייעשה על ידי הוועדה המחוזית חיפה, המשך פעילותה של הוועדה המיוחדת ינציח ויחזק דפוס תכנון בזבזני של משאב הקרקע ויגרום בעיות אזוריות קשות בהיבטים סביבתיים, חברתיים, כלכליים, תחבורתיים ותכנוניים".
 
האדריכלית הראשית של משרד השיכון ורד סלומון ממן הגיבה לממצאי ד"ר גרונוולד מיד לאחר הצגתם: "כל הידע של ניהול נגר התפתח בשנים האחרונות. יעל הציגה בהוגנות שגם במסמכי התכנון היו אמירות מפורשות של ניהול נגר. כשזה הגיע לביצוע – הביצוע היה חלש. אנחנו לא מרכינים ראש. לוקחים את הדברים האלה ברצינות, אנחנו רוצים ללמוד ממקרה חריש כפי שכולם צריכים ללמוד מחריש. אני בטוחה שבתוכניות החדשות שלנו הביצועים יהיו הרבה יותר טובים".
 
אך הרוח שמנשבת מתגובת משרד השיכון כעת שונה: "המצגת המדוברת רוויה בנתונים סותרים ובאמירות לא מקצועיות. למרות לקיחת האחריות של נציגת המשרד בדיון, אנשי המקצוע במשרד השיכון העירו למציגים הערות שהיו צריכות להיבדק יותר לעומק. ניכר כי בדיקת התוכניות היתה שטחית ולא כללה ניתוח שמבין את מורכבות התכנון, סוג הקרקע והמצעים שנדרשים לביסוס הבניינים כדי שלא ישקעו ויהיו יציבים ובטיחותיים.
“מסמכי התכנון המתארי שהוגשו על ידי משרד השיכון ואושרו על ידי ועדות התכנון אכן הכילו הנחיות והמלצות של השהיית נגר שהקדימו את זמנן, אך הסטנדרטים שהיו נהוגים בפיתוח בכל הארץ לפני עשר שנים העדיפו את הרחקת המים מיסודות הבניינים ומפגיעה בתשתית הפיתוח (כדי למנוע שקיעות ונזקים כבדים לבניינים). הפתרונות שבוצעו בפועל תואמו עם רשויות הניקוז. חריש נמצאת עדיין בבנייה, ובחלק מהפרויקטים משולבים אלמנטים של השהיה והשקטה להפחתת הנגר כלפי חוץ.
 
“שינוי חשיבה תכנונית הנדסית בניהול הנגר הוא מבורך, ומשרד השיכון מתאים את עצמו לתפיסות חדשות שמתפתחות ומבצע התאמות בשטח במטרה לקדמן".

השאירו תגובה

האימייל לא יוצג באתר.